درخواست محیط زیست سازمان ملل جهت آزادی فعالان زیست‌محیطی

بیش از یکسال است گروهی از فعالان زیست محیطی بە اتهام جاسوسی در بازداشت بسر می‌برند و دستگاە قضایی رژیم برغم فشارهای داخلی و خارجی حاضر نیست دادگاهی این فعالان را بطور آزادانە و براساس موازین متعارف و معتبر جهانی برگزار نماید. در این خخوص برنامه محیط زیست سازمان ملل از مقامات جمهوری اسلامی خواست که محاکمه شفاف، عادلانه و مستقل این هشت فعال محیط زیست را تضمین کنند.
در این رابطە دفتر محیط زیست سازمان ملل سه‌شنبه ۱۴ اسفند / پنج مارس در بیانیه‌ای خطاب به مقامات رژیم حاکم بر ایران خواهان آزادی اعضای بازداشت‌شده موسسه “حیات وحش میراث پارسیان” شد. سازمان ملل در بیانیه‌اش نوشته که نگرانی عمیق‌ از ادامه بازداشت این افراد را به مقام‌های ایرانی انتقال داده و “اطلاعات دریافتی اخیر مبنی بر اینکه برخی بازداشت‌شدگان شاید به مشاوره حقوقی و وکیل دسترسی کافی نداشته باشند، بسیار آزاردهنده است”. اوایل بهمن ۹۶ این فعالان محیط زیست – هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی- بازداشت شدند. دو هفته بعد مسئولان قضایی اعلام کردند که کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است. اما خانواده و وکیل او خواستار بررسی بیشتر علت مرگش شدند. این فعالان محیط زیست در زمینه حفظ حیات وحش ایران مشغول کار بودند. چندی پیش اتهام آنها افساد فی‌الارض و جاسوسی از مراکز نظامی اعلام شد. وکیلان آنها در دادگاه تعیینی بودند و اجازه دسترسی آنها به وکیل خودشان را ندادند. چهارمین جلسه محاکمه هشت فعال محیط زیستی صبح چهارشنبه ۲۴ بهمن پشت درهای بسته و به شکل غیر علنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
در جلسات این دادگاه، وکلای تعیین شده از سوی این فعالان محیط زیست حضور ندارند و تنها سه نفر از وکلای «مورد اعتماد» قوه قضاییه قرار است از آنان دفاع کنند. در همین حال کاظم حسینی یکی از این وکلا، خبر داده بود که ماموران سپاه پاسداران به این وکلا حتی اجازه نمی‌دهند با این فعالان محیط زیست در جلسه دادگاه صحبت کنند.