سرمقاله سردبیر نیویورک تایمز درباره حکم نسرین ستوده

هیئت سردبیری روزنامه نیویورک تایمز یک سرمقاله این روزنامه را به موضوع صدور حکم زندان و شلاق برای نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر در ایران اختصاص داده است. ستودە، ٢٠ اسفند ٩٧ از سوی دستگاه قضایی رژیم بە ٣٨ سال زندان و ١٤٨ ضربە شلاق محکوم و این حکم در زندان بە او ابلاغ شد. همزمان با ابلاغ این حکم بسیاری از نهادهای حقوق‌بشری اعتراض خود نسبت بە این اقدام ضد انسانی جمهوری اسلامی را بە مقامات رژیم اعلام کردند.

در این سرمقاله که روز چهارشنبه ۲۲ اسفند منتشر شد آمده است: دیکتاتوری ها وقتی که مخالفان را زندانی می کنند کاملا آگاه هستند که کار غلطی مرتکب می شوند.
نیویورک تایمز می گوید آنها با وارد کردن اتهامات پوچ و بی اساس، سعی دارند نیت واقعی خود را از آزار و اذیت مخالفان پنهان کنند اما نتیجه کار آنها، عکس این موضوع است: مخالفان خاموش شده، به متهم کنندگانی صالح تبدیل می شوند و ستمگران به عنوان حقه باز نمایان می شوند. آخرین سند این موضوع، حکم زندان علیه نسرین ستوده است، “حقوقدان حامی حقوق بشر ایرانی” که از ماه ژوئن به اتهام “تبانی علیه نظام” و “توهین” به رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه ای، در زندان است.
این سرمقاله می گوید برای فهمیدن بی گناهی خانم ستوده در اتهاماتی کە بە او نسبت دادەاند، به تحقیق زیادی نیاز نیست؛ او حقوقدانی است که وکیل کودکان، زنان، فعالان، و خبرنگاران بود و در این مسیر به طور قانونی و مسالمت آمیز اصرار داشت که حکومت دینی ایران به حاکمیت قانون و تعهدات امضا شده حقوق بشری خود عمل کند؛ او آگاهانه این کار را انجام داد در حالی که می دانست قانون و حقیقت نیروهایی است که جمهوری اسلامی از آن متنفر است و حتی صرف مطالبه کردن آنها خشم رژیم را بر می انگیزد.
گفتنی است موج حمایت از نسرین ستودە افزایش یافتە و در حالی کە او اعلام داشتە بە دلیل ناعادلانە بودن دستگاه قضایی ایران بە حکم صادرە اعتراض نخواهد کرد، ️جمعی از فعالان و شهروندان هلند با تجمع مقابل سفارت ایران خواستار آزادی فوری “نسرین ستوده” شدند و ” مارلن شیاپا” نمایندەی فرانسە نیز در کمیسیون ویژەی زنان در سازمان ملل، حمایت خود و کشور فرانسە را از ستودە اعلام کرد.
همچنین در تاریخ ١٧ اسفند و پیش از اعلام حکم زندان و شلاق برای ستودە، دعوتنامه رسمی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، برای عضویت ستودە در “شورای مشورتی برابری جنسیتی گروه ۷” تحویل رضا خندان، همسر نامبردە شد.