“آزادی مشروط” نزار زکا

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه اعلام کرد که دادگاه با “آزادی مشروط” نزار زکا، شهروند لبنانی دارای اقامت آمریکا، موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری حکومتی تسنیم، غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه، ۲۱ خرداد، گفت: “بر اساس قانون کسانی که تا ده سال حبس داشته باشند و حداقل یک سوم دوران مجازات خود را سپری کنند و قرائن و اماراتی باشد که بعد از آزادی مرتکب جرم نشوند، قاضی می‌تواند حکم آزادی مشروط صادر کند”.
وی اضافه کرد: از آنجایی که این فرد در دوران حبس، حسن رفتار داشت و با درخواست رئیس جمهور و تقاضای حزب‌الله لبنان مطمئن شدیم بعد از آزادی مرتکب جرم نمی‌شود، دادگاه امروز با آزادی مشروط نزار زاکا موافقت کرد و نامبرده تحویل نمایندگان کشور لبنان خواهد شد.
روز دوشنبه ۲۰ خرداد، عباس ابراهیم، مدیر اداره امنیت عمومی ‎لبنان، در تهران با نزار زکا دیدار کرده بود.
در تصویر منتشر شده از این ملاقات، پرچم‌های ایران، لبنان و همچنین پرچم سپاه پاسداران روی میز محل این دیدار وجود دارد.
خبر بازداشت این شهروند لبنانی روز ۱۲ آبان ۹۴ منتشر شد. این کارشناس فناوری اطلاعات روز ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ از سوی معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری برای شرکت در “همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار” به تهران رفته بود. ولی سه روز بعد در حالی که قصد ترک تهران را داشت، ناپدید شد و ۴۵ روز بعد خبر بازداشتش تایید شد.
او که دارای اقامت دائم آمریکا است به اتهام “جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم” به تحمل ده سال زندان و پرداخت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم شده است.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارم اردیبهشت در یک سخنرانی در نیویورک گفته بود ایران شش ماه پیش آمادگی خود را برای مبادله زندانیان به آمریکا اعلام کرد اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

پس از انتشار سخنان ظریف، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخی مکتوب به رسانه‌های این کشور گفته بود که ایالات متحده “راه‌ حل بشردوستانه آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران” را بارها تکرار کرده است.
وی تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی می‌تواند جدی بودن خود در مسائل کنسولی را ابتدا “با آزادی فوری زندانیان بی‌گناه آمریکایی” نشان دهد.
در پاسخ مکتوب این مقام وزارت خارجه آمریکا به نام ژیو وانگ، رابرت لوینسون، سیامک نمازی و نزار زکا اشاره شده بود.