صدور حکم ۲ سال حبس تعزیری و جریمه نقدی برای محمد نجفی

شعبه ۸ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی، طی حکمی محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان مرکزی اراک را به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد و حکم صادره در زندان مرکزی اراک به روئیت این وکیل دادگستری رسید.

روز یکشنبه ۲ تیر ماه ۱۳۹۸” محمد نجفی”، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر, اهل شازند و محبوس در زندان مرکزی اراک طی حکمی از سوی شعبه ۸ دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی بە اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. این در حالی‌است کە محمد نجفی پیش از این در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۷ و در پرونده ای دیگر از بابت همین اتهام به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود و حکم فوق عینا به تائید شعبه ۹ دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی رسیده بود.
براساس این گزارش, محکومیت نامبردە به دلیل انتشار نامه ای خطاب به “علی خامنه ای در فضای مجازی بوده” که مصداق حقوقی آن از سوی دستگاە قضایی رژیم “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” تعبیر شدە است.
در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸, “محمد نجفی” در اعتراض به آنچه که حمایت وی از استعفای دسته جمعی وکلای فعال حقوق بشر به دلیل توهین های صورت گرفته از سوی قاضی پرونده بود از حضور در جلسه دادرسی این پرونده خودداری کرده بود. پیام درفشان، آزیتا پولادوند و ابوذر نصرالهی، وکلای مدافع محمد نجفی روز چهارشنبه ضمن اعلام استعفای خود به کانون وکلای استان مرکزی، اقدام به طرح شکایت علیه رییس شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی در دادگاه انتظامی قضات کرده بودند. عناوین شکایت علیه قاضی این دادگاه در شکایت نامه مذکور “بکار بردن کلمات و عبارات سبک و ناپسند نسبت به وکلای دادگستری و مرجع معاونت حقوق وزارت امور خارجه و انتساب نسبت‌های ناروا که در متن دادنامەها صادر شده”، “رفتار خلاف شان قضایی”، “تخلف از قوانین موضوعه” , “صدور رای غیر مستند و غیر مستدل” و “خروج از بی طرفی در انجام وظایف قضاوتی” ذکر شدە است.