تداوم موج دستگیری شهروندان کرد از سوی نهادهای امنیتی

طی دو گفتەی گذشتە، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در بسیاری از شهرهای کردستان اقدام بە دستگیری شهروندان کرد بە بهانەوهای مختلف نمودە و اتهاماتی از قبیل اخلال در نظم عمومی، توهین بە رهبر رژیم، همکاری با احزاب کردستانی و اتهاماتی از این قبیل را دست آویز قرار دادە و از این طریق بە آزار و ازیت شهروندان و بازادشت و دستگیری گستردەی آنان پرداختەاند.

در پروژەی دستگیری گستردەی شهروندان کرد در شهرهای مختلف کردستان ایران، بیش از ٢٠ تن از شهروندان کرد تنها طی سەروز گذشتە از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شدەاند و بسیاری نیز طی هفتەهای اخیر با اتهاماتی بی‌پایە و اساس فراخواندە شدە و یا بازداست شدەاند.
در این خصوص خبرگزاری هنگاو ضمن تایید خبر بازداشت ٥ تن از شهروندان کرد در مریوان هویت آنان را، امید صالحی، علی رضایی، گوران قربانی، فاتح هوشمند، و یادگار دلجو عنوان کرد.
گوران قربانی و فاتح هوشمند عضو انجمن ‌زیست محیطی و فرهنگی ” سبز چیا” در مریوان هستند.
همزمان در سنندج نیز ١٠ شهروند کرد از سوی نهادهای امنیتی رژیم در این شهر دستگیر شدەاند.
منابع آگاە در این خصوص گفتەاند کە بازداشت این افراد بە دلیل پوشیدن لباس کردی در روز ٢٢ تیر کە سالیاد ترور دکتر عبدالرحمن قاسملو بە دست تروریست‌های جمهوری اسلامی است بودە است.
همزمان در شاهین‌دژ هم نیروهای ادارە اطلاعات این شهر بە منزل یک شهروند کرد بنام “محمود صبوری” یورش بردە و اقدام بە بازداشت وی کردەاند.
یک روز پیش از این دستگیری‌ها در اشنویە و بوکان هم دو تن دیگر از شهروندان کرد بنام‌های “محمد صابر موسوی” و “جعفر پکند” بازداشت شدەاند.
در همین خصوص و در مهاباد هم هفت تن از شهروندان کرد در روزهای گذشتە از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شدەاند.
هویت این افراد “سهراب قادرزادە”، “سلیم شیخە نژاد”، “هیمن اسماعیلی”، “امید قادری” و “خالد کاولانی” احراز شدە است.
لازم بذکر است کە اتهام واردە از سوی دستگاە امنیتی جمهوری اسلامی بە این بازداشت شدگان امنیتی و همکاری با احزاب کردستانی و یا قصد ایجاد اغتشاش در سالروز ترور دکتر قاسملو و تحریک افکارعموم بە آشوب عنوان شدە است.