بازداشت و انتقال چند تن از “دختران آزادی” به زندان قرچک

در ادامەی تبعیض سیستماتیک دستگاەگها و نهادهای جمهوری اسلامی، دست‌کم چهار تن دختران علاقمند بە فوتبال در وزرشگاه آزادی تهران از سوی نهادهای امنیتی رژیم بازداشت و اکنون بە زندان قرچک انتقال یافتەاند.فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی بدون تایید و تکذیب این خبر صرفا نقش داشتن در این بازداشت‌ها را رد کرده است. بنابر گزارش‌ها، زهرا خوش‌نواز، لیلی ملکی، هدیه مروستی و فروغ علایی روز دوشنبه، ۲۱ مرداد، در تلاش برای ورود به ورزشگاه آزادی تهران بازداشت شده‌اند
.
منابع مستقل خبری در ایران از بازداشت دست کم چهار تن از دختران موسوم بە ” دختران آزادی ” در وزرشگاه آزادی تهران خبر دادە و گفته‌اند نهاد بازداشت‌کننده این دختران سازمان اطلاعات سپاه بوده و بازداشت‌ها به خواسته مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، صورت گرفته است.
برخی از منابع غیر رسمی جرم این دختران را تلاش برای ورود به ورزشگاه‌ اعلام کردەاند، جرمی کە در قانون اساسی جمهوری اسلامی هیچ تعریف و توجیهی برای آن وجود ندارد.
به گزارش وبسایت “ورزش سه”، سخنگوی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی شایعات منتشره پیرامون شکایت رئیس فدراسیون از فرد یا گروهی از افراد را تکذیب کرد و گفتە “این بازداشت‌ها در صورت صحت هیچ ارتباطی به فدراسیون فوتبال ندارد”.
شماری از دختران بازداشت‌شده در ماه‌های گذشته نیز با آرایش مردانه برای ورود به ورزشگاه تلاش کرده و در برخی موارد نیز مأموران انتظامی و امنیتی آنها را بازداشت موقت کرده بودند.
بجز این دختران که به “دختران آزادی” معروف شده‌اند، گزارش شده که فروغ علایی، عکاس خبری روزنامه “دنیای اقتصاد” نیز در میان بازداشت‌شدگان اخیر و در زندان قرچک است.
علایی اخیرا با مجموعه عکس “گریه برای آزادی” برنده جایزه جهانی عکاسی خبری، “ورلد پرس فوتو” شده بود.
در ماه‌های اخیر و در پی فشارهای فیفا، دستگاه ورزشی جمهوری اسلامی در چند مسابقه اجازه حضور گزینشی تعدادی از زنان در ورزشگاه‌ها را داد اما همین اقدام نیز با انتقاد تند مقام‌های مذهبی و قضایی جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.
در تازه‌ترین مورد محمدجعفر منتظری، دادستان کل رژیم، گفته بود “فیفا دلش برای زنان ایران نسوخته” و درخواست این سازمان بین‌المللی برای حضور زنان در ورزشگاه “از مصادیق نفوذ دشمن” است.
فیفا هر گونه تبعیض جنسیتی را ممنوع کرده و در سال‌های اخیر شماری از نهادهای بین‌المللی به ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها اعتراض کرده‌اند.