بازداشت شهلا جهانبین توسط نیروهای امنیتی

فشار نهادهای امنیتی بر فعالان سیاسی و کنشگرانی کە بە وضوح خواهان گذر مسالمت‌آمیز از جمهوری اسلامی و شکل‌گیری دولتی سکولار و دمکراتیک در ایران هستند افزایش یافتە است، بە نحوی کە تقریبا تمامی کنشگران گروە ١٤ در بازداشت بسر می‌برند و بیشتر آنان با احکام سنگین و زندان‌های بلند مدت روبرو هستند.
روز گذشتە “شهلا جهانبین” ساکن تهران و از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ تن از فعالان مدنی، کە خواهان استعفای علی خامنەای و گذر از جمهوری اسلامی هستند در پی مراجعه ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
به گزارش سازمان حقوق بشر در ایران، ساعت ۶ عصر روز چهارشنبه ۳۰ مردادماه ۱۳۹۸، “شهلا جهانبین” در پی مراجعه ۵ تن از ماموران وزارت اطلاعات به منزل پدری اش، پس از تفتیش منزل و ضبط برخی لوازم شخصی از قبیل؛ دو دستگاه گوشی تلفن همراه، وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
منابع خبری در این خصوص نوشتەاند کە علیرغم اینکه ماموران امنیتی در زمان بازداشت “شهلا جهانبین” مدعی دارا بودن حکم قضائی بودند اما از ارئه دلایل بازداشت و یا تفهیم اتهام این فعال مدنی در زمان بازداشت سر باز زدەاند.
شهلا جهانبین بە همراە ١٣ زن کنشگر مدنی دیگر در قسمتی از بیانیه خود اعلام کردند؛ در اعتراض به آپارتاید جنسیتی که حاصل نگاه مردسالارانه نظام فقاهتی است، علیه این نظام ضد زن که ارزش‌های انسانی ما را محو نموده است، بپاخاسته و خواستار گذار کامل از نظام جمهوری‌اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی هستیم.
در تاریخ ۲۷ مردادماه ۱۳۹۸، عباس واحدیان شاهرودی، همسر شهلا جهانبین، در پی یورش ماموران اداره اطلاعات مشهد توام با ضرب و شتم بازداشت و به بازداشتگاه منتقل شد.
در خبری دیگر از کنشگران گروە موسوم بە گروە ١٤، بە نقل از کانال تلگرامی این گروە، کمال جعفری یزدی، یکی دیگر از اعضای این گروە بە دلیل سکتەی مغزی در بیمارستان بستری شدە است.