درخواست اتحادیه اروپا برای تجدیدنظر فوری در حکم نسرین ستوده

دو روز پس از اعلام صدور حکم سنگین ٣٨ سال زندان و ١٤٨ ضربە شلاق برای نسرین ستودە وکیل دادگستری و فعال دربند حقوق زنان، واکنش‌ها بە این حکم همچنان ادامە دارد، در تازەترین آنها اتحادیە اروپا این حکم سنگین را محکوم کردە و خواستار تجدیدنظر و لغو فوری آن شدەاست.
سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، روز سه شنبه ۲۱ اسفند در بیانیه‌ای صدور حکم “زندان و شلاق” برای نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، را تحولی نگران کننده خوانده و خواستار تجدید نظر فوری در این حکم شده است. این در حالی است کە روز دوشنبە سازمان عفو بین‌الملل و دولت آمریکا نیز نسبت بە این حکم واکنش نشان دادە و آن را شرم‌آور خواندند.
مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی نوشته است: “محکومیت اخیر نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری، به دست‌کم هفت سال زندان یک تحول نگران‌کننده است”. در رابطە با مدت حکم حبس نسرین ستودە قاضی مقیسە در گفتگویی از هفت سال حبس سخن بەمیان آوردە بود، ولی رضا خندان همسر این فعال حقوق بشر دربند در مصاحبە با رادیو فردا تصریح کردە کە حکم نسرین ستودە ٣٨ سال زندان و ١٤٨ ضربە شلاق است کە مربوط بە بازگشایی پنج پروندە قضایی است.
همچنین سخنگوی اتحادیه اروپا در بیانیه خود تصریح کرده است که نسرین ستوده، برندۀ جایزۀ ساخاروف اتحادیۀ اروپا، درفرایندی فاقد دادرسی عادلانه و با نقض ابتدایی ترین حقوق متهم به طور غیابی محاکمه و محکوم شده است.
در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا انتظار دارد، در حکم صادره برای نسرین ستوده و همسرش رضا خندان، که در ژانویه گذشته به شش سال زندان محکوم شد، فورا تجدید نظر شود.در همین زمینه، آنتونیو تایانی، رئیس پارلمان اروپا هم صدور حکم تازه برای نسرین ستوده را به شدت محکوم کرده است.
آنتونیو تایانی در توییتر نوشته است که نسرین ستوده زندگی خود را صرف دفاع از حقوق زنان و در مخالفت با مجازات اعدام سخن گفته است. پارلمان اتحادیه در کنار او می‌ایستد.