بازداشت ۱۸ شهروند کرد توسط نیروهای امنیتی در دو هفته اخیر

طی دو هفته گذشته دستکم ۱۸ شهروند در شهرهای سنندج، ارومیه، مریوان، میاندوآب، بوکان، مهاباد و اشنویه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند، روز گذشته نیز ۴ تن از این افراد با تودیع قرار از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج آزاد شدند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز سه‌شنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۸، چهار شهروند از اهالی سنندج به نام‌های “یادگار جعفری”، “هیمن محمدیان”، “یاسین کریمی” و “پوریا ناصری” پس از پایان بازجویی‌ها با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

این افراد در تاریخ ۲۲ تیرماه توسط نیروهای اداره‌ی اطلاعات سنندج بازداشت شده بودند.
یک شهروند دیگر از اهالی منطقه‌ی ترگور ارومیه به “جلال سورمان” در محل سکونتش در شهرک دانشگاه بازداشت شده است.
همچنین از مریوان گزارش شده است که روز ۲۳ تیرماه، چهار شهروند به نام‌های “فاتح هوشمند” از اهالی روستای ینگیجە، “گوران قربانی” از اهالی مریوان، “علی‌ رضایی” و “امید صالحی” از اهالی روستای گویزە کویرە پس از احضار به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات این شهرستان، بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.
یک شهروند دیگر از اهالی مریوان به نام “یادگار دلجو” نیز در محل کارش در خیابان شبرنگ بازداشت شده است.
همان روز دو برادر به نام‌های “آوات ” و “کیوان بهروزی” فرزند حسن توسط نیروهای اداره اطلاعات میاندوآب در محل سکونت خود در روستای “حاجی حسن” بازداشت شده‌اند.
پیش از آن نیز در بوکان یک شهروند به نام “رشید کرمانج” ۴۸ ساله فرزند عبداللە از اهالی روستای یاسیکند در دهستان بهی فیض‌الله بیگی بازداشت شده بود.
از طرفی روز جمعه ٢١ تیرماه، دو شهروند به نام‎های”رحیم احمدپور” و “امیر تاپو” در روستای قانزالی از توابع شهرستان شاهین‌دژ بازداشت شده بودند.
روز چهارشنبه ١٩ تیرماه نیز نیروهای اداره اطلاعات بوکان یک شهروند به نام “جعفر پکند” را بازداشت و به محل نامشخصی منتقل کردند.
همزمان از مهاباد گزارش شده است که روز شنبه ١۵ تیرماه، نیروهای اداره اطلاعات یک شهروند به نام “بهنام الیاسی” ۲۴ ساله فرزند فتاح را بازداشت کرده‌اند.
پیش از آن روز یکشنبه ۹ تیرماه هم نیروهای وزارت اطلاعات در شهرستان اشنویه یک شهروند به ” وهاب علیزاده” فرزند سید ابراهیم از اهالی روستای “بیژن آباد” را بازداشت کرده بودند.
بنا بر این گزارش اتهام مطروحه علیه این افراد “همکاری با یکی احزاب کردستانی اپوزیسیون جمهوری اسلامی عنوان شدە است”.